Favvo böcker...

Då var man tebaka igen;) har inte bloggat på ett tag haft mkt å plugga men just nu så har jag 3 timmars rast så tänkte sätta mig lite vid datan å blogga. Å nu e ja tebax med ännu en ny lista som jag låva förut:P idag ska det gälla om mina 10 favorit böcker. Jag brukar inte läsa så mkt annars pftast händer det att jag läser böcker genom skolan inte så mkt på fritiden. Men jag gillar att läsa om hemska å verklighetsbaserade böcker. Och jag har listat ut 10 av mina favoriter nu. Kan bara säga att de  eriktigt hemska böcker. Å läs ni kommer inte bli besvikna ni kommer ba bli helt chockade av vad ni kommer läsa om, allt d de stackars människorna har gått igenom.
Å som vanligt börjar vi p tionde plats;)

10. Flickorna i Riyadh. Handlar om en tjej som skriver om sitt och 3 av sina kompisars liv, å om hur kvinnor har det i Saud arabien, d e en ganska rolig bok med mkt humör å så får man se verkigheten hos dem.


9. Alek. Alek Wek är en känd model å hon skriver om sitt liv i den här boken å hur hon fick kämpa sig igenom livet å hur hon blev model:) Det var en riktigt bra och sorlig bok.


8. Äcklig. Också en verklighetsbaserad bok en kvinna skriver om sin hemska uppväxt, hur hon blev sär behandlad från sina syskon av sin elaka mor.


7. Bakom stängda dörrar.  En fruktansvärd bok. Om hur en far begriper sig på sitt barn  hon föder två av hans barn. En riktigt hemsk bok å man får rysningar i hela kroppen när man läser den. Även den är en sann berättelse. 


6. 3 st böcker som Waris Dirie skrivit om sitt liv. Första delen heter En blomma i Afrikas öken, som handlar om hennes svåra upväxt å hur hon lyckades komma till Europa å hur hon lyckades bli model. andra delen heter öken blomman återvänder, där hon berättar om hur hon som framgångsrik model återvände hem till somalia för att hjälpa sin familj. Tredje delen Smärtans barn, skriver hon mest om könsstympning å hon jobbar för att stoppa det, eftersom hon själv blev könstympad som  barn. Alla de här böckerna är hemska men riktigt starka berättelser.


5. Dave Pelzer är en annan känd författare som Dirie, han har skrivit fem böcker mo sin hemska uppväxt å nu e han som Waris Dirie känd över hela världen å även han försöker stoppa grymheterna som finns ute i världen. Jag har även läst alla hans fem böcker å de är riktigt bra å hemska, man kan inte förstå att sånt här verkligen händer här ute i världen. Hans egen mamma behnadlade honom rent ut sagt som skit. 1. Pojken som kallades det. 2. Pojken som inte fanns. 3. Pojken som överlevde, 4. Livets möjligheter, 5. Att hjälpa sig själv


4. Levande bränd. En hemsk å verklighets bok om en kvinna som blev bränd på grund av att hon e kvinna och det inte gick för henne som hennes föräldrar ville. Förstår itne hur man kan göra något sådant mot sitt barn. De försökte döda henne men hon överlevde istället fick hon brännskador för livet. Hon kan inte ens gå ut i solen en stund på grund av att hennes kropp är helt förstörd. Man blir riktigt rörd när man läser den här boken.


3. Rosario är död. En riktigt hemsk bok det är inte många som klarar av att läsa en sån här bok. Den är riktigt tjock boken å handlar om 3 olika berättelser. Jag läste ut den här boken p typ 4 dagar bara kunde itne slita mig ifrån den.  Alla de här berättelserna e verkliga. Å de handlar om trafficking. Ena berättelsen är om en ung pojke i Filipinerna som blir utnjyttjad av en västerländsk gammal man. Den andra berättelsen är om en kvinna frn fillipinerna som gift sig med en västerländsk man å han tog hit henne, men istälelt så begrepp han sig på hennes barn. Och den tredje berättelsen är om flickan rosario som blivit dödad på grund av en infektion som hon fått av en gammal västerländsk man. Boken är riktigt bra å man gråter flera gånger när man läser den s hemsk den är. Men den är värd  å läsa så att vi får mer kunskap om vad smo händer ute i världen. Å hoppas vi nån dag kan stoppa alla de här grymheterna mot mänskligheten


2. Sista kulan sparar jag åt grannen. Den boken håller jag på att läsa just nu. Det handlar om Jugoslavien kriget. Å eftersom jag själv e jugoslav så blev jag intresserad av att läsa den här boken. Det är en kvinna som skriver om hennes liv under kriget. Å allt det hon säger stämmer så bra in på mitt folk. Å hon kommer från mina trakter i bosnien. Så jag förstår allt hon menar i boken. Därför hamnar den tvåa hos mig för att jag känne igen allt det hon skriver om.  Även min mamma har börjat läsa den nu å hon säger också att det är så sant de hon skriver om.


1. Dumpad. Min favorit bok. Jag läste ut den här boken på 2 dagar. Den var så bra! Det är en verklighetsbok å handlar om en pojke från somalia som kommit till  Sverige med sin faster å farbror å de har behandlat honom dåligt slagit honom å så, sen de skicka tilbaka honom till Somalia i kriget de lurade honom att de skulle på semester å bara lämna honom där. Å killen som bott i Sverige å trivdes han visste inget om Somalia. Så boken följer hans kamp om hur han sjölv tog sig tillbaka till Sverige. När han kom tillbaka till Sverige som tonåring blev han adopterad av en svensk familj. Å lever lyckligt nu, boken e lite gammal nu så ja tror han är stor nu å kanske även har sin egen familj.




Det var allt för denna gången... See u next time;) <3
hoppas ni fått lite boktips!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0