Eurovision kommentarer om finalen

1. Azerbadzjan

Låten var okej ju mer man lyssnar desto mer gillar man den tycker jag.
Den var stor favorit och många trodde att den skulle vinna. Man hoppades på det också eftersom svenske Anders Bagge skrivit låten. Tjejen ska även flytta till Sverige. Azerbadzjan hade sattsat så mycket på att vinna i år men tyvärr så gick det inte så bra.

2. Spanien

De brukar vara mina favoriter men i år var dom inte det. Jag tyckte inte alls om låten eller frammförandet. tyvärr! Ni gjorde mig besvikna i år spanien :(

3. Norge
 
Norge var heller inget vidare i år. Riktigt tråkig Balad.

4. Moldavien

Moldavien var en av mina favoiter jag gillade verkligen musiken och energin men det var inte många u Europa som gillade den här låten. Jag vet inte varför

5. Cypern

Jag gillade deras låt, tyckte att den va ritkigt fin å lugn. Det var bara en från cypern med resten var från andra länder. B.la sångaren (han i vit) var från wales.

6. Bosnien & Hercegovina

Personligen tyckte jag inte om bosniens låt i år fast jag brukar tycka om dem annars. Jag har inget emot rock musik men då ska det vara riktigt bra rock. Och det tyckte jag tyvärr itne om den här låten. Men jag är glad att bosnien gick vidare så klart, det är mitt land. Jag blev lite chockad att de kom till final men jag visste att de inte skulle komma så långt.

7. Belgien

Jag gillade inte den här låten och jag fattar inte vad folk såg i den men den kom väldigt långt chockerande nog för mig men inte resten av Europa:P

8. Serbien

Jag gillar den här låten, ja gillar musiken och att han sjunger på serbiska. Jag förstod språket och kan säga att texten är värdelös den har ingen mening. Men skitsamma musiken är ju bra hehehe.. Å han som skrivit låten är Goran Bregovic han är skit känd musiker över hela balkan dom kallar han för fadern av folk musik:)

9. Vitryssland

Jag kan inte säga så mycket om denna låten, jag tycker att den är helt okej ganska bra när den kvalade så ville jag att den skulle gå vidare. Svenska Robert Wells var med och spelade piano. Jag blev förvånad att de kom på näst sista plats.

10. Irland

Jag gillade också den här låten väldigt mycket. Men blev förvånad när den kom 3 sista plats. Denna artisten har vunnit eurovision en gång förut men i år gick det inte så bra för henne. Irland är även det landet om vunnit eurovision flest gånger hela 7 ggr. Och på 90-talet tror jag det var som dom vann 3 ggr irad. Men en vinst har de inte fått på länge.

11. Grekland

Grekland är också ett av de länder jag brukar gilla varje år,de har alltid sina traditionela låtar det är det som jag gillar hos dem. Å låtarna är självklart bra många i Europa tycker det, å det brukar alltid gå bra för dem. Å i år gillar jag dem även. Opa!

12. Storbrittanien

De kom sist i år. Ingen nyhet för låten var inte så bra. Och det brukar nästan aldrig gå bra för dem. Förra året gick d bra då dom kom etta. Men ofta så brukar dom va bland de sista och ett år så fick de inte ett enda poäng. Tror det var 2004 e inte helt säker på året. Men inte ett enda poäng :O

13. Georgien

I början så gillade jag inte den här låten, men sen när ja lyssnade på den i finalen igen så tyckte jag faktiskt att den var rätt så fin.

14. Turkiet

De här va en av mina favoriter. De har vunnit massa priser på EMA mtv. För bästa europeiska artister de har b.la slagit eurovision vinnaren Dima Bilan på EMA. Riktigt kända e dom. Och deras rock låt var riktigt bra jämfört med Bosniens. Turkiet kom 2 a i år. Det brukar gå bra för turkiet varje år. Och turkiet e oxå ett av d länderna jag alltid tycker om i eurovision och det gjorde jag även i år. Det som fascinerar mig mest med turkiet är att de ett år har värsta traditionella turkiska låten och nästa år rock å så byter de så varje år typ:P

15. Albanien

Albaniens låt var helt okej. De brukar ha ganska bra låtar annars i eurovision

16. Icland

I början så gillade jag inte den här låten men jag gillade den sen. Den va helt ok.

17. Ukraina

Ukraina brukar va en av dom länderna som jag gillar varje år. Men i år så gillade jag itne den alls men i finalen så började jag tycka om den lite. Men ett stort plus till hennes röst hon har skit grym röst.

18. Frankrike

Låten var jätte bra. Men som alla säger så passar den inte in i eurovision den e mer sån vm låt. Men Frankrike kom ganska bra i år. Vilket dom inte ofta gör. Å killen är från Kongo egentligen så den dansen de dansade på scenen är kongoleisk dans:P

19. Rumänien


Rumänien är också ett land som jag brukar gilla varje år och det gjorde jag även  i år. Bra jobbat. De kom på 3:e plats.

20. Ryssland

Den här låten var yber dålig och jag fattar inte ens hur den kunde komma till final. Ryssland brukar ha bra låtar och komma långt. Den här låten var verkligen kass, ryssland ville verkligen inte vinna i år. Men ändå så kom de på 11:e plats chockerande nog. Han som sjöng på sjöng på dålig engelska med mening

21. Armenien

Jag gillade den här låten ba mer å mer ju mer ja lyssnade. I början gillade ja inte den alls hahahaha. Men den var bra tippad i Sverige att den skulle komma långt tillomä vinna. Hon kvinnan är 1.94 meter lång å om hon har högklackade på sig  blir hon två meter. Oj!

22. Tyskland

Vinnaren! Den här låten var min favorit och jag visste nästan att den skulle vinna. Grattis säger jag bara:D

23. Portugal

Jag fattade itne den här låten och jag tycker inte att den var bra nånstans!

24. Israel

Den här var tippad som stor favorit och även tippad som att vinna. Men låten kom inte alls långt på 14:e plats. Jag gillade inte den. Men nu när jag tänker efter så var den helt okej. Men inte så bra att vinna tycker jag absolut inte. Och jag gillar att han sjunger på sitt språk. Jag tror att det är d som många gillade och den blev unik på grund av det.

25. Danmark

Herregud jag fattar inte den här låten, Jag tyckte den var hur dålig som helst. Jag fattar itne att den kunde komma så långt och få många tolvor:S Jag blev helt chockad och lova mej själv att aldri mer kolla på eurovision om de vinner:P hahahaha så tur att de inte vann:)


Några kommentarer om röstningen
I år som vanligt röstade grann länderna på varnadra. Det är synd att det ska vara så men det är så. Jag kommer ihåg att bosnien och Serbien gav varandra tolvor. Och det gjorde mig så varm inombords och så glad. Efter allt vi gått igenom bråk, krig och allt sånt men ändå så håller vi ihop som bröder och stödjer varandra. Det gör mig så fruktansvärt glad att vi inte hatar varandra. T.ex bosnien kunde gett Turkiet 12 men nej dom gav serbien. Och serbien kunde gett Grekland 12 men nej de gav Bosnien. :D

Hahahah min pappa blev så sur att Ryssland inte gav ett enda poäng till Serbien eftersom vi serber alltid sett Ryssland som våra store bröder. Så som muslimerna i Bosnien sett Turkiet som deras store bröder. Så min pappa blev skit sur och sa ni ryssar har alltid svikit oss. Ahahhaha ja tyckte den kommentaren var så rolig. Och så blev han sur på Grekland för de heller itne gav Serbien nåt poäng av samma orsak.

Rysslands låt var väldigt dåligt i år men de får ofta mycket poäng bara för deras förre detta sovjet länder röstar på dem. Typ som när Ryssland fick 12 poäng av Ukraina folk buade för alla vet att den låten inte var värd 12 poäng och att de röstade ba för grannlandet. Men på ett sätt var det bra tycker jag för Ukraina å Ryssland har varit mycket i bråk men ändå så stödjer de varandra.

Också Portugal gav Spanien 12 poäng men de va itne värda det. Men grannnar:P Oftas går det aldri bra för Portugal i eurovision kanske för att de inte har så många grannar.

Vill bara avsluta med att Eurovision bidrar med både gemmenskap mellan grannländer som hatat varandra å varit i krig å konflikter. Men de bidrar även med bråk ifall ett grannland blir sur varför de inte röstat på varandra.
Och de va ett av grannländerna som verkligen hatade varandra så ett av de länderna tog bort så att man inte alls kunde rösta på det landet. Minns inte nu vilket land det var men de va nåra av de länderna i öst som ligger vid Ryssland.

Längtar till Eurovision nästa år. Och mer kommentarer kommer komma om de andra länderna som inte gick vidare till final.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0